Brugklastraining Stevige Stap individueel of in groepsverband
De Stevige Stap training is bedoeld voor kinderen van groep 8 die opzien tegen de brugklas. Ze zijn minder sociaal vaardig of minder weerbaar of hebben weinig zelfvertrouwen en kunnen bang zijn voor pesten. Na de training voelen zij zich zekerder in deze nieuwe situatie en hebben ze hun weg gevonden op het voortgezet onderwijs. Ze maken letterlijk een ‘Stevige Stap’.
Waarom
MET een stevige stap naar de brugklas voor MEER ZELFVERTROUWEN op het voortgezet onderwijs
De stap naar het voorgezet onderwijs is groot. Kinderen kunnen daar enorm tegenop zien. Weten hoe je met situaties op de middelbare school kunt omgaan zorgt voor meer zelfvertrouwen in deze nieuwe wereld.
Herken je bij jouw kind deze uitspraken of zorgen?
Dan kan de training ‘Stevige Stap’ jouw kind helpen aan een meer ontspannen overstap.
- Ik voel me onzeker en zie op tegen het beginnen in de brugklas.
- Ik heb eigenlijk altijd al moeite gehad met nieuwe en onbekende situaties.
- Ik weet nog niet goed wat er allemaal gaat veranderen en maak mij daar druk over.
- Ik voel me angstig en gestresst als ik aan de brugklas denk.
- Ik ben op de basisschool gepest en ben bang dat dat straks ook weer zal gebeuren.
- Ik weet niet of ik mij thuis ga voelen in een groot schoolgebouw met veel nieuwe leraren.
- Ik twijfel of ik wel nieuwe vrienden zal maken in de brugklas.
- Ik zie op tegen al het huiswerk dat ik moet gaan maken in de brugklas.
- Ik wil graag voor mijzelf kunnen opkomen in de brugklas tijdens het omgaan met oudere leerlingen binnen de nieuwe school.
Doel
Beter voorbereid op de overstap:
De deelnemers aan de training Stevige Stap werken aan weerbaarheid en leren voor zichzelf opkomen door direct toepasbare praktische oefeningen. Ze gaan op meer ontspannen wijze om met de verandering en starten met meer zelfvertrouwen in de brugklas.
Zij kunnen gemakkelijker contact maken en onderhouden met anderen. De deelnemers leren om zich op een positieve manier te presenteren en de eigen weg te vinden op de middelbare school.
Voor wie
De Stevige Stap training is specifiek bedoeld voor kinderen van groep 8 (11-13 jaar) die de overstap naar het voortgezet onderwijs gaan maken en hier tegenop zien, onvoldoende sociaal vaardig of weerbaar zijn of weinig zelfvertrouwen hebben en een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij het zetten van deze stap. Ook kinderen met negatieve ervaringen in de omgang met anderen en of pesten, hebben baat bij de Stevige Stap training.
Voor ouders/verzorgers worden twee informatiebijeenkomsten georganiseerd.
Naast de traditionele Stevige Stap training is ook inzet met betrekking tot dit thema op basis van maatwerk mogelijk voor bijvoorbeeld een onderwijsinstelling of andere organisatie, individueel of in groepsverband, met bijvoorbeeld:
- Een (serie) workshop(s) op school in groep 8
- Een (serie) workshop(s) in de brugklas, na de overstap
- Een themabijeenkomst voor ouders/verzorgers
- Een scholing voor professionals
Het programma wordt op maat en naar behoefte samengesteld vanuit het volledige programma van Stevige Stap. Een offerte kan aangevraagd worden bij een gecertificeerde trainer.
Inhoud
Door middel van gesprekken, spellen en oefeningen leren (aankomend) brugklassers meer over sociaal omgaan met elkaar en hoe je dat op een goede manier kunt doen. Naast ‘weten’ en ‘kunnen’ wordt uitgebreid aandacht besteed aan de eigen behoefte (’willen’) en welke manier het beste bij het kind past (‘zijn’). Zo vinden de kinderen hun eigen oplossingen die echt bij henzelf horen!
Ze leren de gevolgen van eigen gedachten en gedrag te zien en ontdekken hoe zij dit kunnen inzetten om hun doelen te bereiken. In de training werken zij aan hun eigen persoonlijke leerdoelen die voorafgaand tijdens de intake zullen worden geformuleerd.
De brugklastraining Stevige Stap is een unieke training. In de vijf lessen voor de zomervakantie worden leerlingen voorbereid op de start op het VO. Na de zomervakantie loopt de training vijf lessen door. Tijdens deze periode komen zij diverse uitdagingen tegen. Op de training kunnen zij deze delen en oplossingen ontdekken voor lastige situaties, samen met andere net gestarte brugklassers. Daarnaast is er ook aandacht voor het plannen en organiseren van huiswerk.
Deze combinatie bij aan een positieve start op het voortgezet onderwijs.
In de Stevige Stap training wordt onder andere gewerkt aan:
- uitstraling, lichaamshouding, stem- en woordgebruik
- eigenwaarde, zelfbeeld en zelfvertrouwen
- omgaan met gevoelens en gedachten
- positief denken
- jezelf presenteren en contact leggen
- het hebben en uiten van een eigen mening
- feedback krijgen/geven en conflicthantering
- omgaan met plagen, pesten en groepsdruk
- omgaan met elkaar en samenwerken, hulp vragen
- plannen en organiseren van het huiswerk
- mediawijsheid en omgaan met elkaar via sociale media
Werkwijze
Binnen de bijeenkomsten worden diverse werkvormen ingezet, zoals:
- verhalen en metaforen
- spel
- ontspannings- en visualisatieoefeningen
- discussie & gesprek
- drama en rollenspel
- creatieve en fantasierijke opdrachten
Praktische informatie
- 4-6 deelnemers per groep
- Bij twee trainers maximaal 8 deelnemers per groep
- Individueel intakegesprek
- 10 lessen (5 vóór en 5 ná de zomervakantie) van 90 minuten
- Twee informatiebijeenkomsten voor ouders/andere betrokkenen
- Stevige Stap map met werkboek en lees-, doe- en maak experimenten helpen nieuwe vaardigheden toe te passen in de praktijk
Door in de informatiebijeenkomsten ouders / verzorgers en andere betrokkenen (zoals de leerkracht of nieuwe mentor van school of volwassenen uit het eigen netwerk van de deelnemer) te informeren over de training kunnen zij deelnemers beter ondersteunen in het leerproces. Dat vergroot de kans op positief resultaat van de training.
Door wie
De brugklastraining Stevige Stap wordt gegeven door een trainer die is aangesloten bij het Kenniscentrum Omgaan met Pesten. Zij hebben een licentie ‘Stevige Stap’ die door het volgen van de aanvullende scholing Kenniscentrum Omgaan met Pesten is behaald.
Aanmelden
De brugklastraining Stevige Stap wordt gegeven door speciaal opgeleide trainers.
Vind een trainer in de buurt. Zoek op plaatsnaam of provincie in het overzicht van onze trainers.
Ervaringen
Lamiya, moeder van Mohammed 12 jaar:
“Mijn zoon heeft geleerd om voor zichzelf op te komen, zodat hij op de middelbare niet weer gepest zal worden. We durven hem nu beter los te laten, omdat we het vertrouwen hebben dat het goed komt met hem.”
Paulien, moeder van Roos (12 jaar)
“Dankzij de training is Roos nu in staat om vriendschappen te sluiten én vast te houden en staat zij sterker in haar schoenen als er dingen gezegd worden die zij minder prettig vindt.”
Martin, vader van Sanne (11 jaar)
“Mijn dochter staat nu veel sterker en bewuster in de wereld en is minder bang voor onbekende dingen. Ze stapt er nu gewoon op af.”
Daar komt nog bij dat veel ouders zelf in hun jeugd een bepaalde rol in pestsituaties hebben gehad, waardoor pesten bij hen sterke emoties kan oproepen.
Joke, moeder van Ties (13 jaar)
“Mijn zoon heeft geleerd om zelf in te spelen op lastige situaties. Hij komt nu zelf met oplossingen.
Fijn om hem zo te zien groeien.”
Rienk, leerkracht groep 8
‘Twee leerlingen in mijn groep hadden dit schooljaar veel spanning voor de start in de brugklas. Ik merkte dat dit ze echt in de weg zat. Ik heb ouders gewezen op de brugklastraining Stevige Stap. Het was mooi om te zien dat zij na 4 lessen voor de zomervakantie al konden vertellen dat zij niet meer tegen het begin op de middelbare school zagen. De ene leerling had vooral baat bij positiever leren denken, de ander vond het vooral fijn dat hij handvatten had gekregen om beter op te komen voor zichzelf, waardoor ook de angst voor herhaling van pesten meemaken afnam.’
Ervaringen van deelnemers, ouders en een trainster uit de praktijk: lees ze hier:
Ervaringen van (aankomend) brugklassers uit de Stevige Stap training
· Ik heb geleerd wat het verschil is tussen plagen en pesten, wat je moet doen als je last hebt van iemand en nog veel meer! Ik vond het moeilijk om het ook echt op school, en de sportvereniging te doen en te gebruiken. Ik vond het leuk om met de anderen kinderen te oefenen, de verhalen in het huiswerk waren fijn om te lezen en eigenlijk was het doen in het echt toch het leukste. Want daardoor werd het handig voor mij.
· Ik heb geleerd hoe je bij een groepje moet horen en stevig kan staan. Het moeilijkste aan de training vond ik dat mijn ja een ja is en mijn nee een nee, volhouden! Het leukste vond ik dat wij ook dingen deden en niet alleen maar zaten.
· Ik vond de training echt superleuk. Ik heb geleerd mij goed te ontspannen. De verhalen in het werkboek van de brugklassers waren heel herkenbaar. Toen ik eenmaal in de brugklas zat, snapte ik hun nog beter.
Ervaringen van ouders van (aankomend) brugklassers over de Stevige Stap training
· Ik heb mijn dochter aangemeld met de verwachting dat zij meer zelfverzekerd de stap zou kunnen maken van basisschool naar middelbare school en de training heeft meer dan ik verwachtte voldaan. Mijn dochter is nu spontaner in het afstappen op volwassenen en onbekenden en laat meer daadkracht zien. Bedankt!
· Ik heb mijn zoon aangemeld met de verwachting dat hij meer / beter / anders zou kunnen opkomen voor zichzelf, nieuwe situaties en het plannen van huiswerk. Voor wat betreft het opkomen voor zichzelf heeft de training voldaan aan mijn verwachtingen. Voor wat betreft het plannen van huiswerk geldt dat dit niet is voldaan. Mede door de ouderavonden begrijp ik nu dat hij mij daar bij nodig heeft. Ik weet nu ook hoe ik dat kan aanpakken, zonder in de strijd te komen met mijn zoon.
· Ik heb mijn dochter aangemeld met de verwachting dat zij niet bang was voor het voortgezet onderwijs en zelf leerde in te spelen op lastige situaties. De training heeft meer dan ik verwachtte voldaan. Zij komt nu zelf met oplossingen. Bedankt voor mijn dochter.
Ervaring van een trainster in de praktijk:
Met Stevige Stap de brugklas in
Stel, je bent brugpieper en eet je boterhammetje aan een tafel in de aula. Er komt een vierdeklasser en die stuurt je weg. Het is zijn tafel! Wat doe je? Voor kinderen die sociaal minder weerbaar zijn of minder zelfvertrouwen hebben, is dit een lastige situatie. De Stevige Stap Training bereidt hen hierop voor.
Een van de Stevige Stap trainers is Helen Wildeboer uit Heiloo (NH). Dit jaar volgen zes leerlingen bij haar de training: vijf bijeenkomsten voor de zomervakantie, vijf erna. Helen start de bijeenkomsten met een gesprek aan tafel, maar gaat het liefst praktisch aan de slag met creatieve opdrachten, rollenspellen en oefensituaties.
Ook ademhalingsoefeningen behoren tot het aanbod. “We oefenen met aanspannen en loslaten van spieren’’, legt de trainster uit. “Goed kunnen ademen vanuit de buik geeft rust en ontspanning. Dat helpt als je iets lastig vindt maar ook als kinderen slecht slapen omdat ze piekeren.’’ Met opdrachten voor thuis oefenen de leerlingen de vaardigheden uit de training in dagelijkse situaties.
De Stevige Stap Training zet kinderen letterlijk met een steviger stap de brugklas in. “In de vijf weken voor de zomervakantie bereiden we de leerlingen voor op wat hen komen gaat. Dat neemt vaak al een deel van de spanning weg. In de vijf weken na de vakantie gaan we aan de slag met hun eerste ervaringen op de nieuwe school en reiken hen de helpende hand waar het nodig is, zodat ze met opgeheven hoofd de nieuwe stap kunnen voortzetten.’’