Een anti-pestcoordinator die ook trainer Omgaan met Pesten werd
Lees het verhaal van Elly uit haar onderwijspraktijk
Steeds meer anti-pestcoördinatoren kiezen ervoor zich aanvullend te scholen en zichzelf te specialiseren in interventies. Naast een coördinerende functie kunnen zij dan ook gericht interventies en methodieken inzetten ter preventie en pesten nog gerichter aanpakken op school. Hierbij kun je denken aan interventies voor een specifieke groep of individuele leerlingen.
Elly Hanse is werkzaam als anti-pestcoördinator op de RGO Middelharnis en koos voor de opleiding tot trainer Omgaan met Pesten bij het Kenniscentrum Omgaan met Pesten. Zij deelt met jou één van haar ervaringen uit haar onderwijspraktijk.
“Als anti-pestcoördinator raakte ik betrokken bij een klas waar veel speelde.
Wat een geluk dat ik inmiddels de opleiding tot trainer Omgaan met Pesten
heb afgerond. Ik heb zoveel van wat ik geleerd heb kunnen inzetten om
voor deze klas het verschil te maken.”
In deze brugklas zijn helaas al verschillende pestincidenten geweest. Er waren vervelende roddels verspreid en er was een nep-account aangemaakt. Ik heb opnieuw ervaren dat het vertonen van pestgedrag een signaal kan zijn van onderliggende problematiek. Bij één leerling is een beerput opengegaan. We hebben met ouders gesproken op school en er is onmiddellijk een zorgtraject gestart. Deze ouders wisten niets van deze vervelende gebeurtenissen die hun dochter meemaakte en zijn erg blij met de aanpak van de school. Ook alle andere betrokken ouders heb ik gebeld. Wat was het goed om alleen maar steun van ouders en adequate reacties te ontvangen. Dit gaat ook echt wel eens anders.
In de week tegen pesten heb ik de workshop “Samen maken we het verschil” op maat aangeboden aan deze brugklas.
“Wat zou ik andere onderwijsprofessionals, net als mijn docenten van het Kenniscentrum, graag hebben laten meekijken. Het was voor mij een kippenvel ervaring. Het sociale klimaat in de klas kantelde. Dit kwam voor mij onverwacht na alles dat zich de afgelopen weken in de klas heeft voorgedaan.”
Het was zo fijn werken met de klas. Iedereen was zo open, betrokken en heeft geleerd van de afgelopen weken en ervaringen. De reacties van zowel pesters, meelopers als slachtoffers waren zo mooi en bemoedigend voor iedereen. Ook de andere leerlingen (in hun rollen als buitenstaanders, aanmoedigers of helpers) reageerden hier goed op.
“Ik had nooit verwacht dat alle inspanningen dit resultaat nu al zouden hebben. Ik ben figuurlijk na afloop van de workshop dansend de klas uitgegaan. Ook de mentoren werken fantastisch mee en die waren net zo aangenaam verrast en blij als ik. Ik heb deze brugklassers verteld dat ik enorm trots op hen ben.”
Ik heb als trainer en anti-pestcoördinator ook veel contact met pesters en probeer hun empathie aan te spreken en het besef dat welke schade ze aanrichten bij te brengen in bemiddelingsgesprekken zonder schuldvraag, zoals ik in de opleiding heb geleerd.
“Ik heb in deze ervaring echt gemerkt dat de aanhouder wint. Zeker als ouders meewerken. Dit resultaat geeft mij zoveel energie en vertrouwen. Samen kunnen we echt het verschil maken.”
Een externe trainer Omgaan met Pesten inzetten
bij jou op school of een leerling verwijzen?
Naast de ontwikkeling gericht op aanvullende scholing voor anti-pestcoördinatoren, zien we ook steeds meer samenwerking ontstaan tussen anti-pestcoördinatoren en onze trainers die als zelfstandige gevestigd zijn. Je kunt in het trainersoverzicht zien welke trainer in jouw omgeving werkzaam is en deze uitnodigen vrijblijvend te komen kennismaken, zodat je weet naar wie je leerlingen en ouders kunt verwijzen voor een training. Of je kunt mogelijkheden bespreken voor preventieve workshops aanhakend bij een thema (bijvoorbeeld Week tegen pesten) of ondersteuning voor groepen waar problemen spelen op het gebied van sociale veiligheid en pesten.