10 dingen die jij als leerkracht – op afstand – kunt doen
door Mirelle Valentijn Nu de scholen langer gesloten blijven, is het belangrijk dat we de aandacht geven aan het sociale aspect en het welbevinden van de leerlingen. Binnen het kenniscentrum krijgen wij veel vragen van professionals die betrekking hebben op sociale veiligheid in tijden van corona. De komende drie dagen zullen wij drie artikelen met jullie delen om jullie hierbij te ondersteunen. In de tweede week van de schoolsluiting organiseerde ik mijn kring op maandagochtend via Google Meet. Al in de eerste vijf minuten plaatsten verschillende kinderen scheldwoorden in de chat. Marilou leerkracht van groep 6 op de basisschool Een aantal van mijn groepen waren al niet sociaal veilig op school. Ik merk dat dit nu doorgaat tijdens de online lessen. Leerlingen maken tussen de les door kwetsende en grensoverschrijdende opmerkingen, over elkaar of noteren reacties in de chat. In deze groepen kom ik nauwelijks aan lesgeven toe. Ik heb dit bij de mentoren kenbaar gemaakt, maar merk dat zij ook zoekende zijn, hoe hier nu begeleiding bij te geven? Ruth Docent aardrijkskunde in de onderbouw op het voortgezet onderwijs. Terwijl ik mijn lessen via Teams aan het geven was, werd ik meerdere keren uit de les gezet door mijn leerlingen uit het derde leerjaar. Mark-Jan Docent Duits Shamilah belde mij in tranen op. Via de speciaal door de schoolsluiting aangemaakte groepsapp hebben leerlingen uit haar klas haar telefoonnummer in hun bezit gekregen. Zij had het al zo lastig op school en nu gaat tijdens deze weken het pesten gewoon door, maar nu ook digitaal. Ze sturen stickers, maken foto’s van haar camera beelden en reacties in de chat tijdens de online lessen en sturen die aan haar terug met allerlei bewerkingen Anoniem leerkracht van groep 7 Ook nu, tijdens thuisonderwijs en les op afstand, komt fysiek, verbaal, materieel, relationeel en digitaal pesten voor. Het gedrag van leerlingen tijdens het volgen van lessen vanuit de thuissituatie komt vaak overeen met het gedrag dat zij op school laten zien. Doordat zij nu letterlijk op afstand van de docent zijn, kan het zelfs zijn dat het negatieve gedrag in de omgang met elkaar en in reactie op de docent toeneemt. Grenzen worden sneller overschreden en gevolgen zijn minder zichtbaar. Leerkrachten en mentoren, zijn ook nu de aangewezen personen om zich in te zetten voor het vasthouden of herstellen van sociale veiligheid in de groep. Dat vormt door les op afstand een extra uitdaging.10 dingen die jij als leerkracht of mentor kunt doen
OOK AL BEN JE NU OP AFSTAND
(Klik op de tips om verder te lezen…) 1. Heb aandacht voor de impact van deze periode op leerlingen, ouders en professionals. Van alle betrokkenen bij thuisonderwijs en les op afstand wordt gevraagd zich aan te passen aan een situatie die we niet eerder hebben meegemaakt. Dat brengt de nodige spanningen en zorgen met zich mee. Velen van hen worden overvraagd of uitgedaagd buiten de comfortzone te gaan. Via het online contact met elkaar krijgen ze een inkijkje in ieders thuissituatie. Daarbij voelt lang niet iedereen zich even comfortabel en veilig. Er kunnen ook nieuwe signalen boven komen over interacties tussen leerlingen, pesten en bijzonderheden in thuissituaties. Handel bij zorgen en biedt gepaste ondersteuning. 2. Ken je kwetsbare leerlingen en check of ze oké zijn. Het is belangrijk om je kwetsbare leerlingen op school en in de groep waar je verantwoordelijk voor bent als professional te kennen. Juist in een periode als deze, waar zij uit hun dagelijkse routine, ritme en activiteiten worden gehaald kunnen zij extra kwetsbaar zijn. Daarmee neemt ook hun weerbaarheid af en daarmee de kans op vatbaarheid voor pesten toe. Tegelijkertijd kan er nu ook juist een periode aanbreken waarin er een betrekkelijke rust ontstaat. Sommige leerlingen zullen daardoor ontspannen. De dagelijkse confrontaties en pestincidenten nemen af. Dat doet de weerbaarheid en veerkracht vaak goed. Heb je onvoldoende zicht op de kwetsbaarheid van jouw leerlingen, dan kun je gebruik maken van informatie die bekend is uit de monitoring en bewust stil staan bij zaken als:- omgaan met grenzen, sub-assertief of agressief gedrag, emoties
- slachtoffer van pesten (in het verleden)
- contact met leerlingen op school en in de klas
- contact met leerkrachten en docenten
- gezinsfactoren
- relatie leerling & ouders met school
- lichamelijke signalen of belemmeringen
- verzuim
- schoolprestaties
- LHBTI
- overige kwetsbaarheden (o.a. psychische-, gedrag- en ontwikkelingsproblematiek, leerproblemen)
- Hoe is dit tot nu toe gegaan?
- Wat kan beter?
- Zijn er al groepsafspraken gemaakt binnen de groep op school? Fijn! Dan is het waardevol om te toetsen aan welke afspraken wordt voldaan en welke meer aandacht behoeven of toegevoegd dienen te worden.
- Zijn er nog geen groepsafspraken? Dit is een kans! Werkt toe naar een lijst van afspraken waarin het omgaan met elkaar en omgaan met les op afstand, thuisonderwijs, huiswerk duidelijk naar voren komt. Formuleer de afspraken vanuit een gezamenlijke brainstorm in termen van positief en gewenst gedrag, dat wat je wel wilt zien.