Radio interview

Geplaatst zondag november 15, 2020 Door Mireille Schadee



Marloes te gast bij vaktaal

Marloes van Tetering vertelt

Dinsdag 10 november 2020 mocht ik een interview geven bij het radioprogramma Vaktaal van de Langstraat FM.
Een samenvatting van dit interview is hier te luisteren.

Langstraat Media heeft er vervolgens ook een artikel over geschreven, wat ik graag met jullie deel:

WAALWIJK- De Waalwijkse Marloes van Tetering is twintig jaar geleden begonnen met werken in het basisonderwijs. Hier heeft ze vrijwel alle functies gehad die je daar kan hebben. Na Haar laatste jaren als adjunct-directeur heeft ze de stap gezet om twee jaar geleden aan de slag te gaan als pestcoach. Dit is iemand die zich inzet om het pestgedrag aan te pakken.

“Ik merkte als adjunct-directeur dat ik veel van de kinderen begon af te staan terwijl daar juist mijn passie ligt. En ik heb dan ook als doel om kinderen echt in zichzelf te laten geloven. Daarom heb ik ervoor gekozen om als volledig zelfstandige aan de slag te gaan als pestcoach in mijn eigen praktijk Marloeszie”, vertelt Marloes. In het Langstraat FM radioprogramma ‘Vaktaal‘ gaat ze hier dieper op in.

Signalen van pestgedrag

Maar hoe pakken we pestgedrag aan? Het is namelijk zo dat veel kinderen thuis niet durven te vertellen dat ze gepest worden. “Waar ze bang voor zijn, is een stukje schaamte. Misschien komt het wel door mij,’ zegt van Tetering. En ook de angst om niet meer mee te mogen doen. Er zijn fysieke en emotionele signalen voor pesten. Als kinderen veel buikpijn hebben en niet meer naar school willen, kunnen ze erg emotioneel of agressief reageren.”

 Rollen binnen pestgedrag
Je hebt in een groep verschillende soorten rollen. Je hebt een slachtoffer, een pester en een meeloper. Dat is dan het vriendje van de pester, die soms nog wel erger kan zijn dan de pester omdat die stoer gevonden wil worden. Ook heb je de aanmoediger. Die doen zelf niet iets verkeerds maar ze zijn wel aan het lachen of halen mensen erbij waardoor ze de pester een groter machtsgevoel geven. Dan hebben we nog de helper, die opkomt voor het slachtoffer.

“Die rol probeer ik ook heel erg aan te leren aan kinderen. Dat ze opkomen voor een ander. Het kan op verschillende manieren, zoals rechtstreeks naar de pester te gaan en zeggen dat ze moeten stoppen. Dan moet je het wel durven zeggen. Je kan het ook doen door het slachtoffer te troosten of om hulp te halen,” aldus van Tetering. “De laatste groep is het grootste. Dat zijn de buitenstaanders. Die weten vaak wel wat er gebeurt, maar er zelf niks aan doen.”

Het oplossen van pestgedrag

Nu weet je wat de signalen zijn en welke rollen er binnen pestgedrag zijn. Maar hoe los je dat pestgedrag nou op? Volgens Marloes is pesten een groepsprobleem, dus alleen naar de pester toestappen lost niks op. Je moet het met de hele groep oplossen. Marloeszie zet zich binnen dat probleem heel breed in. “Ik werk individueel met kinderen of in groepstrainingen. Ook geef ik thema-avonden aan ouders voor informatie en leidt ik onderwijsprofessionals op tot anti-pest coördinator. Ik geef ook scholing aan onderwijsteams in het signaleren van pesten en wat ze dan kunnen doen.”

Een hele belangrijke tip die Marloes nog wil geven aan alle ouders, is het vergroten van het zelfvertrouwen van je kind. “Dit kan je op drie manieren heel simpel doen. Zorgen dat ze een goed zelfbeeld hebben, dat ze trots op zichzelf zijn (als ouder moet je ook erg trots zijn op je kind) en leren om taken zelf uit te voeren.

Voor meer informatie over Marloeszie kun je naar haar website gaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf in voor onze nieuwsbrief!