September staat in het teken van het 12,5 jarig jubileum van stichting Omgaan met Pesten.
Op 1 september is de nieuwe campagne ‘Feel Fine Online’ gelanceerd die gericht is op het bewust maken van jong & oud van het belang je goed te voelen in de online-wereld. Want naast de risico’s die er zijn, biedt de onlinewereld vooral een plek om te delen wie je bent, wat je doet en beleeft met elkaar en om plezier te maken of je vrienden te ontmoeten.
De campagne nodigt jong & oud uit om deze omgeving positief te gebruiken. Ga er goed mee om zonder een ander te schaden en gebruik de omgeving juist om anderen een goed gevoel te geven. En maak je een misser? Maak het dan goed! Zorg voor herstel. Schaad iemand anders jou? Kom voor jezelf op, blijf in je kracht of vraag hulp.
De campagne valt samen met de week tegen pesten (18 t/m 22 september) die wordt georganiseerd door de overheid. Met de campagne haakt de stichting aan bij het landelijk thema van School & Veiligheid ‘Online Pesten Pak ’t aan!’.
Op vrijdag 15 september is de videoboodschap ‘Feel Fine Online’ om 9.00 uur gelanceerd. Online natuurlijk! De finalisten van het Junior Song Festival 2014 vragen via deze videoboodschap aandacht voor de week tegen pesten en laten hun stem horen.
Op maandag 18 september, wordt de nieuwe mini-animatiefilm ‘Feel Good Online’ om 9.00 uur gelanceerd als ‘opener’ voor de week tegen pesten.
Scholen worden uitgenodigd om mee te kijken tijdens de lancering op het eigen YouTube kanaal van de stichting en samen af te tellen en de week tegen pesten in te luiden. Bij de videoboodschap van het ‘Junior Song Festival 2014’ en de animatie ‘Feel Fine Online’ hoort ook een gratis lesbrief voor scholen. Hierin vindt u andere ‘tips voor het gesprek naar aanleiding van de filmpjes’, werkvormen voor in de klas en een poster. Deze is aan te vragen vanaf 8 september via info@omgaanmetpesten.nl.
Kinderen maken geen onderscheid tussen online en face to face pesten.
Net als bij ‘gewoon’ pesten gaat het bij online pesten om schelden, roddelen en buitensluiten. Het gebeurt ook op andere manieren zoals het hacken van accounts, nare berichten plaatsen uit naam van een ander of bijvoorbeeld het ongevraagd online verspreiden van bewerkte foto’s of filmpjes. Zowel op de basisschool als op de middelbare school krijgen leerlingen hiermee te maken. Online pesten gebeurt ook anoniem. Dat maakt de drempel lager om te pesten en het is lastiger om te achterhalen wie de pester is.
In de praktijk merken trainers Omgaan met Pesten dat online pesten en face to face pesten steeds vaker door elkaar lopen. “Bijvoorbeeld wanneer online pesten zich voordoet in de vrije tijd. Denk aan nare en kwetsende opmerkingen die een kind ‘s avonds via watts-app in een groep ontvangt. Veel kinderen in die watts-appgroep reageren hierop ook negatief in plaats van daar een stokje voor te steken! De volgende morgen naar school gaan en weten dat je diegenen die over je grens zijn gegaan, weer onder ogen gaat komen, kan veel spanning geven en lastige situaties met zich meebrengen.”
De campagnes van de stichting hebben zich de afgelopen 12,5 jaar gekenmerkt door het principe ‘door jongeren voor jongeren’. Zij zetten een talent in en voelen zich betrokken bij het voorkomen of aanpakken van pesten, omdat zij dit zelf hebben meegemaakt of om zich heen hebben gezien welke schade dit kan aanrichten. Jongeren zetten zich actief in om – samen met trainers en andere professionals die zich belangeloos verbinden aan de stichting – jong & oud bewust te maken van het belang om pesten aan te pakken.
De trainers van stichting Omgaan met Pesten zijn actief in heel Nederland.
Onze trainers zijn professionals. Daarnaast zetten onze trainers zich ook belangeloos in binnen werkgroepen; daar is deze campagne een goed voorbeeld van. Scholen en andere organisaties kunnen terecht bij trainers voor deskundigheidsbevordering van personeel en ouders en voor ondersteuning bij de verdere ontwikkeling van antipestbeleid. Ook geven trainers de antipestprogramma’s ‘Sta Sterk op School ‘ en ‘Omgaan met Elkaar’ aan klassen binnen het basis- en voortgezet onderwijs.