Persoonlijke ervaringen van een trainer in opleiding – hoe ik van slachtoffer verschilmaker werd
Persoonlijke ervaringen van een trainer in opleiding – hoe ik van slachtoffer verschilmaker werd
Kim werd als tiener gepest. Het pesten begon zomaar, uit het niets. Op spiegels werden teksten over haar geschreven. Ze had geen idee wie erachter zaten. Naar school gaan werd voor Kim een nachtmerrie. In het begin durfde ze het aan niemand te vertellen. Ze dacht ‘Het zal wel aan mij liggen’. Kim veranderde van een tiener die altijd vol enthousiaste verhalen zat in een tiener die steeds stiller werd.
Toen het verhaal er eindelijk uitkwam, namen haar ouders haar gelukkig direct serieus. De school wist niet goed raad met de situatie. Zij konden er ook niet achter komen wie de teksten verspreidde. Er was geen vertrouwenspersoon. Er was nog zoveel minder bekend over het voorkomen en aanpakken van pesten. Na twee jaar veranderde Kim van school om een nieuw begin te maken.
Twintig jaar later brengt Kim een interactief prentenboek uit
Jaren later, bedacht Kim een mooie manier om haar eigen negatieve ervaringen met pesten om te zetten in een positieve vorm. Ze is de bedacht en illustreerde het interactieve prentenboek ‘Krabbetje Kor wil rechtdoor’ samen met de Haarlemse schrijfster, Erika Meershoek. Erika was juist ooggetuige van pesten op de basisschool maar greep nooit in. Ze konden hun krachten en ervaringen op deze manier dus mooi bundelen.
Niet iedereen is even aardig voor Krabbetje Kor. Hij voelt zich heel verdrietig. Krabbetje Kor wordt steeds gepest. De kinderen lachen hem uit en als hij jarig is, komt er niemand op zijn partijtje. Wijze Willem de walvis geeft hem goede raad. En Krabbetje Kor? Die kan natuurlijk meer dan iedereen had gedacht! Met dit boek is het Kim en Erica gelukt kinderen zich ervan bewust te maken dat pesten niet cool is en dat je kunt opkomen voor jezelf en een ander.
Het boek was nog maar het begin…
Nu volgt Kim de opleiding trainer Omgaan met Pesten en deelt haar ervaringen met jou
“Vorig jaar viel alles samen, toen mijn boek werd uitgegeven en ik in contact kwam met de opleiding tot trainer Omgaan met Pesten. Ik besloot deze nieuwe uitdaging aan te gaan. Door het schrijven van mijn boek sta ik niet langer aan de zijlijn. Toch wilde ik nog meer betekenen voor kinderen die te maken hebben met pesten. Elke dag vind ik een moment om mij onder te dompelen in de erkende Sta Sterk training”
Met veel plezier lees ik de achtergrond onderzoeken, volg ik de webinars, maak ik verdiepingsopdrachten, loop ik stage, ga naar opleidingsdagen en binnenkort geef ik een Sta Sterk workshop aan groep 4 met als kapstok mijn eigen prentenboek. De afwisseling geeft mij super veel energie. Ik kan niet wachten om in Haarlem aan de slag te gaan en kinderen hier Sterk te laten staan.”
“De stage gaf mij zoveel kansen om te ontdekken hoe het is een verschilmaker te zijn”
Stagelopen bij een ervaren trainer
We werken met een zachte bal. Eén jongen was erg druk en gooide hard met de bal. In les 2 zei trainer Mirelle: “ik ben benieuwd of jij de bal ook zo kan gooien dat hij vangbaar wordt“, wil je dat eens proberen?” De jongen heeft een dikke smile op zijn gezicht nadat het is gelukt. Dit voorbeeld sluit goed aan bij mijn leerdoel: Hoe benader ik kinderen positief op een manier die past bij hun ontwikkelingsniveau en leefwereld?
Complimenten zijn belangrijk voor zelfvertrouwen. Wat mij opviel is dat de kinderen het heel moeilijk vonden om zichzelf een compliment te geven. Het waren allemaal complimenten gericht op hoge prestatie. Dus een hoger cijfer halen voor een bepaald vak. Ze vonden het al snel uit de hoogte als je jezelf een compliment geeft. Ik heb het met ze over hobby’s gehad en Robin zit ook op schermles waar hij goed in is. Ik heb hem gevraagd of hij daar ook een compliment over aan zichzelf kan geven bijvoorbeeld dat je elke keer naar de les gaat en veel oefent.
Nieuw gedrag kost tijd
Mijn leermoment na een paar lessen was dat het tijd en oefenen nodig heeft voordat het nieuwe gedrag in de kinderen gaat zitten. Maar wat Mirelle heel goed zei is dat ze meer onthouden en meenemen dan wij denken en we zitten pas in les 3.
Met het spelletje: ‘grenzen aangeven’ had ik ook een mooie interactie. Ik deed mee en ging duidelijk over de grens van het kind maar hij zei geen stop. Vervolgens zegt hij: ‘ja, ik ken jou toch dan vind ik het niet erg als je dichtbij komt.’ Geweldige reactie! Natuurlijk, in het echt doen is veel spannender, maar daar denken ze wel al aan: ‘hoe zal het in het echt zijn’? De nieuwsgierigheid is er, dus dat gaan ze vast uitproberen.
Gedurende de eerste vijf lessen wordt duidelijk het verschil ervaren tussen sub-assertief, assertief en agressief gedrag met behulp van onze stoplicht metafoor. Oranje staat daarbij voor assertief reageren, dus goed voor jezelf opkomen. De laatste les werd er vanuit de kinderen zelf de behoefte uitgesproken dat ze alleen nog maar oranje willen oefenen. Zo leuk om te horen en dat ze hier zelf mee komen! Oranje is dus duidelijk het gedrag waar ze mee door willen gaan.
Wat zijn de ouders betrokken, zo mooi om te zien. Een kind uit de training durft weer bij anderen te spelen. Een ander kind laat zich niet meer verleiden tot boos gedrag en vermijdt vechten. Oh en nog een mooie; ouders die vertelden dat hun kind, die altijd op zijn hoede was, na lange tijd weer aan het huppelen is.
Leereffect van animaties
Ik mocht een animatie laten zien aan de groep: hulp vragen en goed maken met de pester.
De kinderen zagen wat er gebeurden en zouden zelf ook hulp gaan vragen. Een belangrijke eye opener was het verschil tussen klikken en helpen. Dat de pester lauw reageerde op de stop-boodschap vonden ze lastig om genoegen mee te nemen. Tip voor mij was dan ook om dit eerst te beamen, natuurlijk wil je dat de pester meer zijn excuses aanbiedt. Daar hebben ze helemaal gelijk in. Dan pas uitleggen over hoe de pester gezichtsverlies lijdt en het niet cool is voor hem om teveel toe te geven. Dus als je een pester kan laten stoppen is dat al een hele prestatie!
Eigen ervaringen inzetten als trainer
We hebben een groepsoefening gedaan om ons in te leven in de pester. Waarom pesten als je zelf ook bent gepest? Dit konden ze moeilijk begrijpen. Ik gaf mezelf als voorbeeld dat ik na zelf gepest te zijn op mijn nieuwe school te agressief was omdat ik bang was dat het anders weer zou gebeuren.
Dat het de laatste les was, kon je merken zeg! Iedereen wou zichzelf laten zien en gelden. Tijdens het kijken van de animatie gebeurde er iets. Lara gaf aan dat ze last had van het geluid dat Wesley maakte met het muntje. Dit deed ze heel sterk.
“Meest mooie aan de trainingen vind ik de diversiteit van oefeningen. Je komt er tijdens de training achter dat het ene kind graag werkt met de map en de ander juist liever niet. Die kan dan gebruikmaken van de praatplaten, animaties of filmpjes. Ook kan het zijn dat ze zelf niet graag schrijven in de werkmap. Dit kan worden opgelost door het de supporter te laten doen. Zo wordt het een leuke oefening in plaats van een huiswerk opdracht die als verplichting voelt. Binnen de training zijn er per kind dus genoeg mogelijkheden om met de Sta Sterk training aan de slag te gaan. Voor ieder wat wils. Dit maakt het voor alle kinderen haalbaar en laagdrempelig.
Echt geweldig leerzaam deze stage en wat doet onze trainer Mirelle het met hart en ziel! Ik gun alle minder weerbare kinderen met een negatief zelfbeeld deze mooie Sta Sterk training.”