Praat je wel eens met je kind over wat het écht meemaakt en beleeft in de pauze?
Over hoe de kinderen met elkaar omgaan? En wat jouw kind daarbij denkt en voelt?
In dit interview van CJG 043 met Mirelle Valentijn van Stichting Omgaan met Pesten vind je 15 vragen die je aan je kind kunt stellen over dit thema. En natuurlijk nog een heleboel andere interessante informatie over de verschillende rollen die kinderen in een groep op zich kunnen nemen. Mirelle legt uit waarom het in de aanpak van pesten belangrijk is om hierover met je kind in gesprek te gaan, ook als je kind geen pester, of slachtoffer van pesten is. Want praten met je kind over zijn of haar rol in de groep is een van de belangrijk thema’s die bij het voorkomen en aanpakken van pestproblematiek echt het verschil kunnen maken! In dit interview licht Mirelle Valentijn vast een tipje van de sluier over praten met je kind over pesten en zijn/haar rol in de groep.
Verschillende rollen
Wanneer er in een groep sprake is van een pestprobleem, dan zie je dat elk kind daarin z’n eigen rol speelt. Hieronder de verschillende rollen die kinderen kunnen hebben:
- Pester(s)
- Slachtoffer(s)
- Meelopers/aanmoedigers
- Helpers/verdedigers
- Buitenstaanders
Mirelle: “Naast de pester(s) en het slachtoffer, zijn er in elke groep ook meelopers en aanmoedigers. Dit zijn kinderen die met de pesters mee gaan doen, hen aanmoedigen of andere kinderen erbij gaan halen om te kijken als een kind gepest wordt. Volgens onderzoeken neemt zo’n 20-25% van de groep deze rol op zich. Daarnaast heb je in elk groep ook een aantal helpers/verdedigers. Daarbij heb je kinderen die echt actief ingrijpen, door er tussen te springen of de pester(s) aan te spreken. Maar je hebt ook kinderen die wat subtieler helpen, door bijvoorbeeld achteraf troost te bieden of de leerkracht te gaan halen. In een doorsnee groep neemt ongeveer 15-25% van de kinderen deze rol op zich. Maar het grootste aantal kinderen (25-40%) kiest voor de rol van ‘buitenstaander’. Dat zijn kinderen die het pesten zien, het afkeuren en vervolgens afstand nemen en niets doen.”
Altijd reden voor een goed gesprek
“Ook als jouw kind tot de groep ‘buitenstaanders’ behoort, is het zinvol om met je kind in gesprek te gaan over zijn/haar rol in de groep. Je kind wordt weliswaar niet gepest, is geen pester en pest niet mee. Maar het houdt het pestprobleem wel in stand door de ogen ervoor te sluiten en niets te doen. Bovendien leert je kind ook weinig in deze rol; het wordt er zelf ook niet weerbaarder van. Terwijl het voor een kind dat gepest wordt een enorm verschil kan maken als het steun ervaart van andere kinderen. De stap van de rol ‘buitenstaander’ naar de rol van ‘helper’ hoeft helemaal niet groot te zijn. En je kunt je kind daarbij helpen door je kind met de juiste vragen zelf te laten nadenken over zijn of haar rol in de groep en mogelijke alternatieven.”
Een goed advies
“Als het gaat over praten met je kind over dit soort zaken, zien we dat veel ouders geneigd zijn met allerlei kant-en-klare adviezen te komen. Zo zou je als ouder van een kind dat kiest voor de rol van ‘buitenstaander’ makkelijk kunnen zeggen dat het een volgende keer moet opkomen voor het kind dat gepest wordt. En tegen een kind dat meeloopt of pest kun je als ouder zeggen dat het dit niet moet doen en dat het zich eens moet verplaatsen in het kind dat gepest wordt. Maar vaak gebeurt er maar heel weinig met dit soort goed bedoelde adviezen. Want onder het gedrag van je kind, gaat een hele wereld schuil aan gedachten en gevoelens. En hoe langer een pestprobleem bestaat, hoe meer ieders gedrag een patroon wordt. De rollen in de groep komen steeds vaster te liggen. Dan is er meer nodig dan een ‘goed advies’ om daadwerkelijk tot verandering te komen!”
Lees hier het complete interview
Meer weten?
Kijk voor meer informatie op onze aanbod pagina voor een training, themabijeenkomst of workshop. Of vraag één of meer van onze gratis lespakketten aan.
Ook kun je contact opnemen met een gecertificeerd trainer Omgaan met Pesten voor meer informatie, een training, themabijeenkomst of workshop.